Novinky

Člověk v tísni se připojuje k iniciativě Vzdělávání přede_vším

Ilustrační foto Klára Horáčková

Společnost Člověk v tísni se připojuje k iniciativě Vzdělávání přede_vším. Text společného materiálu vydaného iniciativou najdete níže.

Praha, 1. září – EDUin společně s dalšími organizacemi činnými ve vzdělávání vypracoval materiál, který předkládá politickým stranám pilíře vzdělávací politiky, o které by se měla opírat příští vláda. V současnosti dochází k jednáním se zástupci politických stran na tom, do jaké míry jsou návrhy totožné s jejich vlastními vzdělávacími programy ve snaze najít společné body, případně pokusit se přimět politické strany inkorporovat návrhy do jejich programů.

Materiál Vzdělávání přede_vším vychází ze skutečností, které charakterizují současný stav vzdělávacího systému v ČR. Těmi jsou výrazné podfinancování, které činí systém těžko adaptabilní na rychlé změny technologického a následně ekonomického i celospolečenského rázu. Nízkou adaptabilitu omezuje možnost transformovat učitelské povolání do jeho nové role, vůbec jen reprodukovat dostatečně učitelskou obec, která trpí nedostatkem nadaných kandidátů, zejména na základě slabé perspektivy učitelského povolání ve smyslu životní kariéry. To výrazně napomáhá skutečnosti, že škola české děti příliš nemotivuje. Lidé v ČR sice vnímají vzdělávání jako problém, zároveň ale nevytváří společenskou poptávku, která by donutila dosadit jej jako skutečnou politickou prioritu.

Materiál se opírá o tři body:

  • Zvýšení podpory učitelů a ředitelů.
  • Zachování toho, co je prospěšné a funkční.
  • Revizi toho, co vzdělávání škodí a snahu zabránit takovým systémovým změnám.

V návaznosti na to materiál předkládá tuto strategii:

  • Stavět na trojúhelníku ředitel – učitel – kvalita. Bez zvýšení platů není možné zvyšovat nároky a tedy očekávat pozitivní změnu. Nástroje k hodnocení kvality už existují.
  • Otevřít školu světu: VŠ absolventům, kteří chtějí učit, pestrosti škol, neformálnímu vzdělávání. S cílem vzdělávat a vychovávat k odpovědnosti a k demokracii. Nutnou podmínkou je odstranění politizace ředitelských pozic.
  • Měnit systém vědomě, informovaně a cíleně. Revidovat kontroverzní systémové kroky (maturity, přijímací zkoušky, omezování neveřejných škol atp.). Analyzovat a zpřístupňovat dostupná data o vzdělávání. Inspirovat se v zahraničí.

Olga Žáková, koordinátorka kampaně Vzdělávání přede_vším, EDUin, řekla: „Bereme si za cíl přimět politické strany akceptovat priority vzdělávací politiky, na kterých je mezi zástupci organizací konsensus. Jde záměrně o cíle, které je možné ovlivnit v rámci čtyřletého volebního období.

Materiál Vzdělávání přede_vším v plném znění najdete ZDE.

Další novinky
 
Novější
Starší
 

Chci dostávat novinky

Videa Fotogalerie

Co znamená pojem:

Lidská práva?

Vzdělávací program společnosti
Člověk v tísni o.p.s.

Kontakty

Vzdělávací program Varianty
Člověk v tísni, o.p.s.
Šafaříkova 635/24
120 00 Praha 2

IČ: 25 75 52 77
DIČ: CZ 25 75 52 77
varianty@clovekvtisni.cz
Tel: +420 226 200 467

Mediální koordinátorka
Lucie Kundra
lucie.kundra@clovekvtisni.cz
Tel: +420 775 871 539

Další kontakty

Logo ke stažení

Související projekty

Naše další weby

  • Jak víme, že to funguje?

    Je vaším cílem ve výuce předat množství informací, které si žáci zapamatují? Nebo vás spíše zajímá způsob, jak s nabytými informacemi pracují? Přemýšlíte o tom, jak můžete zjistit vliv výuky na postoje a jednání svých žáků? Zkuste některou ze třiceti nových aktivit, které učitelům nabízí inspiraci, jak zjišťovat postoje žáků k otázkám a tématům současného světa a zároveň ověřovat, zda díky výuce došlo k jejich pozitivní změně.

     

  • Světová škola

    Zajímá se vaše škola o globální problematiku? Začleňujete do výuky žákovské či školní projekty a jiné aktivní vyučovací metody? Věříte, že svým jednáním můžeme ovlivnit dění na druhém konci světa? Pak neváhejte a zkuste získat certifikát Světová škola.

  • Program Migrace

    Hlavním cílem programu je poskytovat veřejnosti objektivní informace o migraci v Česku prostřednictvím médií a dalších zdrojů informací, ale také bořit zaběhlé stereotypy o cizincích, a přispívat tak k lepšímu soužití imigrantů a většinové společnosti.

  • Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR

    Úspěch inkluzivního vzdělávání závisí na tom, jak uzpůsobíme naše školy, třídy, kurikulum i mimoškolní aktivity tak, aby se mohly učit a účastnit všechny děti bez rozdílu.

  • Průřezová témata a čtenářství

    Přemýšlíte, jak vyučovat předměty, průřezová témata a ještě přitom rozvíjet čtenářství? Podívejte se na vyzkoušené učební jednotky. Webové stránky slouží jako inspirace široké učitelské veřejnosti.

  • Respekt nebolí

    Lze o lidských právech vyučovat poutavě, tvořivě a interaktivně? A dokonce za využití sociálních sítí a dalších hitů mezi dnešními studenty? Ano! A ani to moc nebolí.

Donoři



Partneři